Sakralizacija krajolika – mehanizmi i procesi sakralne organizacije prostora
U recentnim mitološkim istraživanjima uočeno je da su još nepokršteni Slaveni posvećivali svojim glavnim bogovima – Perunu, Velesu i Mokoši – posebno odabrana mjesta u krajoliku. Takve su "mitološke tročlane strukture", koje su predstavljale preslik urednoga svetoga nebeskog svijeta na zemlju, uočene u više slavenskih zemalja, a otkrivene su i na više mjesta u Hrvatskoj. Razlikujemo nekoliko kategorija: kneževske, plemenske, seoske i protourbane "svete trokute".
U kojim sve slavenskim zemljama možemo pronaći slične tragove u krajolicima; je li "sunčev kut", prisutan kod takvih trokuta, naslijeđe iz ranijih vremena; možemo li arheološkim metodama pronaći materijalne tragove obreda povezanih s trima svetim točkama; koje druge tragove pretkršćanske slavenske religije možemo iščitati iz krajolika ili već prikupljenih nalaza i uzoraka? – to su neka od pitanja na koja će se pokušati odgovoriti.
Lokaliteti:
- Gora – crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije
- Ivanec – Stari grad
- Prozorje (Martin-Breg) – crkva Sv. Martina
Literatura:
- Belaj, V., Belaj, J. 2014, Sveti trokuti. Topografija hrvatske mitologije, Ibis grafika, Institut za arheologiju, Matica Hrvatska, Zagreb.
- Belaj, J., Belaj, V. 2013, Tragovi obrednoga organiziranja novoosvojenoga hrvatskog prostora u ranosrednjovjekovnoj hrvatskoj Dalmaciji, u: Kultovi, mitovi i vjerovanja u Zagori. Zbornik radova sa znanstvenog skupa održanoga 14. prosinca 2012. u Unešiću, Kapitanović, V. (ur.), Split, 89 – 107.
- Belaj, V., Belaj, J. 2012, Crkvina i svete trokutne strukture. Iščitavanje mitskoga konteksta petih crikav na Kosovi. Ethnologica Dalmatica 19 (= Kult Velike Majke i štovanje Majke Božje), 153 – 170.
- Belaj, J. 2009, Martin-Breg između poganstva i kršćanstva. Studia ethnologica Croatica, vol. 21, 79-99.