Europski dani arheologije
18. 6. 2021. — 20. 6. 2021.
Institut za arheologiju znanstvena je institucija koja svojom djelatnošću obuhvaća sva razdoblja, od prapovijesti do ranoga novog vijeka. U godini proslave 60 obljetnice osnivanja Instituta i u sklopu Europskih dana arheologije pridružite nam se u zabavnim sadržajima za djecu i posjetite 3 poučne arheološke staze otoka Raba u sklopu projekta Rab Archaeological (T)races.
https://journees-archeologie.fr/c-2021/lg-en/croatia/map
https://journees-archeologie.fr/c-2021/lg-en/croatia/fiche-initiative/11417/Institut-za-arheologiju
.
RAB ARCHEOLOGICAL (T)RACES
Organizirano vodstvo
Polazeći od ideje muzeja na otvorenome razvijen je projekt Rab Archaeological (T)races kojim je na području otoka Raba prezentirano 30-ak arheoloških lokaliteta svih razdoblja. Obuhvaćeni se lokaliteti protežu zapadnim dijelom otoka Raba i moguće ih je posjetiti trima poučnim stazama koje vode do samih arheoloških ostataka ili do vidikovaca s kojih pogled seže na zone arheološkog značaja. Staze Capo Fronte, Frux i Epario protežu se Kalifrontom, Frugom i Loparom, kroz netaknutu prirodu koja skriva ne samo arheološki značajne lokalitete već i niz etnoloških i prirodnih osobitosti.
U sklopu Europskih dana arheologije, suradnjom Instituta za arheologiju, Centra za kulturu Lopar, Pučkog otvorenog učilišta Rab, Turističkih zajednica Lopara i Rab te PD Kamenjak organizira se vođena tura po stazi Capo Fronte. Stazom se dotiču brojne znamenitosti i tragovi nekadašnjeg otočnog života, danas skriveni u hladu jedinstvene šume hrasta crnike.
Saznajte više o projektu Rab Archaeological (T)races: https://rabarchaeologicaltraces.com/
.
Subota 19.6. - staza Capo Fronte
(Mjesto okupljanja: poluotok Kalifront, kod skretanja za uvalu Gožinka, u 8 sati. Sudjelovanje je potrebno najaviti do 16.6. putem: [javascript protected email address] ili SMSom na 099/814-0712. Preporučaju se primjerena odjeća i obuća te zaštita od sunca. Svi sudionici trebaju ponijeti dovoljnu količinu vode. Izlet je poludnevni te je predviđena okrjepa za sudionike)
Predviđeno za sve dobne skupine.
.
Digitalni sadržaj
Polazeći od ideje muzeja na otvorenome razvijen je projekt Rab Archaeological (T)races kojim je na području otoka Raba prezentirano 30-ak arheoloških lokaliteta svi razdoblja. Obuhvaćeni se lokalitetu protežu zapadnim dijelom otoka Raba i moguće ih je posjetiti trima poučnim stazama koje vode do samih arheoloških ostataka ili do vidikovaca s kojih pogled seže na zone arheološkog značaja. Za potrebe navigacije stazama, ali i kao dodatni sadržaj, osmišljena je mobilna aplikacija koja prati staze omogućavajući pristup sadržajima proširene stvarnosti.
Ukoliko niste u mogućnosti pridružiti nam se uživo na arheološkim stazama otoka Raba skinite aplikaciju Rab Archaeological (T)races, saznajte detalje o arheološkim lokalitetima na otoku, zaigrajte kvizove i mozgalice te otkrijte niz zanimljivosti o životu na otoku u prošlosti.
Aplikaciju je moguće skinuti ovdje:
https://rabarchaeologicaltraces.com/preuzmi-aplikaciju/
Predviđeno za sve dobne skupine.
.
FILM „Legio VI Herculia“
„Legio VI Herculia“ projekt je oživljene povijesti i popularizacije znanosti, prvenstveno arheologije i povijesti pokrenut 2020. godine u suradnji Instituta za arheologiju i Reda Čuvara grada Zagreba. Kratki film prikazat će pripadnike Desete kohorte Šeste legije Herkulije osnovane krajem 3. stoljeća na hrvatskom povijesnom prostoru u doba cara Dioklecijana.
Sjedište prefekta Šeste legije bilo je u Teutoburgiju, današnjem Dalju u Hrvatskoj. Šesta legija spominje se u povijesnom spisu Notitia Dignitatum te je posvjedočena pečatima legije na ciglama i crjepovima nastalim najvjerojatnije u Dalju. Upravo ovu legiju posvećenu Herkulu zajedno s Petom legijom Jovijom posvećenom Jupiteru podigao je upravo Dioklecijan, jedan od najvažnijih rimskih careva kasne antike.
Predviđeno za sve dobne skupine.
.
RIMSKA VOJSKA
Nositelji projekta:
Institut za Arheologiju, Zagreb u suradnji Ženska opća gimnazija Družbe sestara milosrdnica (ŽOG), Zagreb
Tema 1: Interaktivni plan rimskog vojnog logora
Tema 1: Interaktivna karta Dunavski limes u Hrvatskoj
Na platformi thinglink razvijamo digitalne obrazovne sadržaje na temu rimskog vojnog logora i dunavskog limesa.
Radionice se sastoje od uvodnog opisa vojnog logora/dunavskog limesa na koje se nastavlja interaktivna podloga kojom će se moći saznati više o dijelovima logora odnosno o lokalitetima na limesu. Svaka nas poveznica uz kratak opis odvodi na još jednu aktivnost – križaljku, memory, informaciju o lokalnoj atrakciji (Kopački rit npr.)
Tematika vezana uz Rimsku vojsku u sebi isprepliće svih pet domena koje su određene novim Kurikulumom za povijest (društvo, ekonomija, znanost i tehnologija, politika te filozofsko-religijsko-kulturno područje). Ove su teme idealna podloga za pronalazak novih spoznaja te utvrđivanje već postojećih o antičkom svijetu i društvu uopće. Rimski limes, s posebnim osvrtom na Dunavski limes u Hrvatskoj, još više približava sliku o Antičkom Rimu na područjima naše zemlje. Oživotvoruje rimski život i borbu za održavanje i ne samo održavanje nekadašnjeg moćnog rimskog imperija u „lijepoj našoj“.
Radionice se izvode u sklopu Programa popularizacije znanosti Instituta za arheologiju i uspostavnog projekta Život na rimskoj cesti – komunikacije, trgovina i identiteti na rimskim cestama u Hrvatskoj od 1. do 8. st. LRR (UIP-05-2017-9768) financiranog od strane Hrvatske zaklade za znanost.
Za stariju djecu i odrasle.
Interaktivni plan rimskog vojnog logora
Interaktivna karta Dunavski limes u Hrvatskoj
.
RIMSKA HRANA U ŠKOLSKOJ KUHINJI
Institut za arheologiju i Ženska opća gimnazija Družbe sestara Milosrdnica predstavljaju mirisni i jestivi projekt Rimska hrana u školskoj kuhinji. Učenice su prevele recepte iz Apicijeve kuharice O kuhanju i pokušale ih prilagoditi 21. stoljeću.
Prebaciti recept iz latinskog teksta u ručak danas nije lak posao. Recepti iz rimskog razdoblja sačuvani su nam kod mnogih autora. Najpoznatiji je Apicije (Marcus Gavius Apicius) i njegova kuharica (De re coquinaria). Njegova knjiga jedina je cjelovita kuharica rimskog doba. No, nekima je veliki problem što u jelima nije dao mjere nego samo popise sastojaka. Da biste kuhali po Apiciju, morate imati usađen osjećaj za okus te jelo skuhati tako da je ukusno danas, a da sadržava ono što je karakteristika Rima.
Zbog svoje preciznosti i izuzetno lijepih opisa raznih kolača i kruha koristile su Katon i njegovo djelo posvećeno poljoprivredi (De agricultura, Marco Porcius Cato Censorius, 234 – 149. g. pr. Kr).
Ova radionica je osmišljena u sklopu projekta popularizacije znanosti Instituta za arheologiju i E-twin projekta Gastronomski vremeplov kojemu je nositelj Ženska opća gimnazija Družbe sestara milosrdnica.
Predviđeno za sve dobne skupine.
Gastronomski vremeplov Rimska kuharica
.
IGRA
U neolitiku (mlađem kamenom dobu) korištene su samo kamene i koštane alatke, a korišteni su i koštani ukrasi. Kuće su bile izrađene od drveta i pletera obljepljenog blatom i najvjerojatnije prekrivene trskom ili šibljem. U kućama se koristilo keramičko posuđe različitih oblika, veličina i ukrasa te se izrađivala tkanina na tkalačkim stanovima (pronalaze se utezi za vreteno ili tkalački stan). Ako su naselja bila u blizini rijeka ili jezera, koristio se i pribor za pecanje.
Na crtežu spoji predmete s kućom.
Predviđeno za sve dobne skupine.
.
OBOJI PROŠLOST
Interaktivna edukativna bojanka/crtanka namijenjena djeci predškolske i školske dobi.
Arheologija je znanost čiji je cilj rekonstruirati život u prošlosti. Slično kao i danas, ljudi u prošlosti izrađivali su i koristili raznolike predmete u svakodnevnom životu. Ostatke ovih predmeta nazivamo arheološkim nalazima, a oni su često glavno sredstvo putem kojega arheolozi rekonstruiraju život u prošlosti. Ovi predmeti ponekad su zagonetnog karaktera, a uloga arheologa je otkriti čemu su predmeti služili, na koji način su ih ljudi u prošlosti upotrebljavali i što nam mogu reći o njihovom životu.
Postani i ti arheolog, oboji prošlost i otkrij čemu su služili neki zagonetni predmeti!
U bojanci se nalaze crteži arheoloških predmeta namijenjeni bojenju i/ili dopunjavanju crteža. Uz predmete je priložen i kratak edukativni tekst. Namijena ove bojanke je edukativne prirode a želja potaknuti kreativnost i maštu!