Europski dani arheologije/ Journées Européennes de l’Archéologie/ European Archaeology Days 2024
14. 6. 2024. — 16. 6. 2024.
Institut za arheologiju je znanstveno-istraživačka ustanova koja svoju djelatnost obavlja u polju arheologije. Institut provodi temeljna znanstvena istraživanja, obradu, interpretaciju i vrednovanje arheoloških izvora, s ciljem njihove valorizacije u nacionalnom, regionalnom i europskom kontekstu. Svojom cjelokupnom znanstvenom djelatnošću, istraživanjima i diseminacijom rezultata dionicima znanstvene, stručne, kulturne i obrazovne djelatnosti, te široj javnosti, Institut podiže svijest o potrebi očuvanja i valorizacije hrvatske arheološke baštine kao jedne od temeljnih odrednica nacionalnoga identiteta. U sklopu Europskih dana arheologije pridružite nam se na radionicama uživo, u zabavnim sadržajima za djecu i odrasle i posjetite tri poučne arheološke staze otoka Raba u sklopu projekta Rab Archaeological (T)races.
Službena stranica organizatora manifestacije:
https://journees-archeologie.fr/c-2024/lg-en/croatia/Home
https://journees-archeologie.eu/fru-2141/c-2024/lg-en/croatia/map
https://journees-archeologie.eu/c-2024/lg-en/croatia/fiche-initiative/17774/Institute-of-Archaeology
RADIONICA UŽIVO
Radionica uživo, sastavljena od tri dijela, 14.6.2024. s početkom u 14 h. Za sudjelovanje u radionici pošaljite najavu na [javascript protected email address]
- Radionica: Upoznaj Grka Ezopa: izrada svitka s basnom
Cilj radionice je upoznati djecu sa starogrčkim basnopiscem Ezopom te ih potaknuti na kreativno izražavanje kroz izradu svitak-priče. U uvodnom dijelu predstavit će se život i djelovanje frigijskog roba Ezopa i objasniti uloga koju je imao u razvoju europske basne. Zatim će se pročitati i interpretirati nekoliko njegovih poznatijih basni, s naglaskom na važnost basne kao kraće književne vrste koja čitatelju nudi snažnu moralnu pouku. Objasnit će se što je svitak-priča i kako nastaje. Ovom metodičkom vježbom za poticanje čitalačkih i likovnih vještina djeca će imati priliku stvoriti vlastiti doživljaj pročitanih basni, kao i upoznati onodobni grčki svijet te izraditi vlastiti svitak – jedan od primarnih medija za pisanje u antičko vrijeme. (Radionicu osmislila: Lea Bakić)
- Radionica: Rimski zodijak i rimski kalendar
Radionica se sastoji s od teoretskog i praktičnog dijela kroz koji će djeca naučiti osnovne podatke što je Zodijak i njegovog značaja u starorimskoj kulturi. Predstavit će se dvanaest horoskopskih znakova, njihove simbole i povezano zviježđe kroz bojanku i spajalicu. Djeca će svoj datum rođenja moći vidjeti na replici ploče rimskog kalendara Parapagema, te naučiti da su u starom Rimu ljudi koristili drugačiji sustav za praćenje datuma i vremena. Upoznat će se s pojmom rimskog kalendara i rimskim način zapisivanja datuma. (Radionicu osmislila: Ivana Ožanić Roguljić)
- Radionica: Bojanje tekstila u prapovijesti i antici u suradnji sa Ženskom općom gimnazijom Družbe sestara milosrdnica (ŽOG), Zavodom za tekstilnu kemiju i ekologiju Tekstilno-tehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Centrom za eksperimentalnu arheologiju, Zagreb
Bojanje tekstila u prapovijesti i antici bilo je temeljni zanat koji je imao značajnu ulogu u ranim ljudskim društvima. Iako su točne metode varirale u različitim kulturama i vremenskim razdobljima, dokazi upućuju na to da su ljudi koristili različite prirodne materijale za bojanje tkanina davno prije pojave sintetičkih boja. Djeca će naučiti o prirodnim bojama i utiskivati razne motive na tkaninu pomoću pečata od prirodnih materijala.
Radionice su predviđene za djecu nižih razreda osnovne škole.
Gostujuća RADIONICA UŽIVO u sklopu manifestacije Halštatski dani Kaptol, Kaptol, 16. 6. 2024., 16–18 h
Radionica: Bojanje tekstila u prapovijesti i antici u suradnji sa Ženskom općom gimnazijom Družbe sestara milosrdnica (ŽOG), Zavodom za tekstilnu kemiju i ekologiju Tekstilno-tehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Centrom za eksperimentalnu arheologiju, Zagreb
Bojanje tekstila u prapovijesti i antici bilo je temeljni zanat koji je imao značajnu ulogu u ranim ljudskim društvima. Iako su točne metode varirale u različitim kulturama i vremenskim razdobljima, dokazi upućuju na to da su ljudi koristili različite prirodne materijale za bojanje tkanina davno prije pojave sintetičkih boja. Djeca će naučiti o prirodnim bojama i utiskivati razne motive na tkaninu pomoću pečata od prirodnih materijala.
INTERAKTIVNA RADIONICA
Digitalni sadržaj
Nositelji projekta: Institut za Arheologiju, Zagreb i Ženska opća gimnazija Družbe sestara milosrdnica (ŽOG), Zagreb
Felixovo putovanje Dunavom
Interaktivna radionica o rimskim riječnim brodovima. Radionicu su osmislile i stvorile učenice pod mentorstvom prof. Irene Marije Vojvodić i Ivane Ožanić Roguljić. Radionica je izrađena potporom Ministarstva obrazovanja i sporta i projekta Living Danube Limes.
Predviđeno za sve dobne skupine.
RAB ARCHEOLOGICAL (T)RACES
Digitalni sadržaj
Polazeći od ideje muzeja na otvorenome razvijen je projekt Rab Archaeological (T)races kojim je na području otoka Raba prezentirano 30-ak arheoloških lokaliteta svih razdoblja. Obuhvaćeni se lokaliteti protežu zapadnim dijelom otoka Raba i moguće ih je posjetiti trima poučnim stazama koje vode do samih arheoloških ostataka ili do vidikovaca s kojih pogled seže na zone arheološkog značaja. Staze Capo Fronte, Frux i Epario protežu se Kalifrontom, Frugom i Loparom, kroz netaknutu prirodu koja skriva ne samo arheološki značajne lokalitete već i niz etnoloških i prirodnih osobitosti.
Za potrebe navigacije stazama, ali i kao dodatni sadržaj, osmišljena je mobilna aplikacija koja prati staze omogućavajući pristup sadržajima proširene stvarnosti.
Preuzmite aplikaciju Rab Archaeological (T)races, saznajte detalje o arheološkim lokalitetima na otoku, zaigrajte kvizove i mozgalice te otkrijte niz zanimljivosti o životu na otoku u prošlosti.
Aplikaciju je moguće preuzeti ovdje:
https://rabarchaeologicaltraces.com/preuzmi-aplikaciju/
Predviđeno za sve dobne skupine.
Projekt Rab Archaeological (T)races provodi se suradnjom Centra za kulturu Lopar, Turističke zajednice Općine Lopar, Turističke zajednice Rab, Pučkog otvorenog učilišta Rab te Pomorskog i povijesnog muzeja Rijeka i Instituta za arheologiju, koji pružaju stručnu podršku projektu.
IGRA
Interaktivna igra spajanja predmeta s kućom iz neolitika (mlađeg kamenog doba) osmišljena je kao edukativni materijal i ujedno vježba fine motorike.
U neolitiku (mlađem kamenom dobu) korištene su samo kamene i koštane alatke, a korišteni su i koštani ukrasi. Kuće su bile izrađene od drveta i pletera obljepljenog blatom i najvjerojatnije prekrivene trskom ili šibljem. U kućama se koristilo keramičko posuđe različitih oblika, veličina i ukrasa te se izrađivala tkanina na tkalačkim stanovima (pronalaze se utezi za vreteno ili tkalački stan). Ako su naselja bila u blizini rijeka ili jezera, koristio se i pribor za pecanje.
Na crtežu spoji predmete s kućom.
Predviđeno za djecu i ostale dobne skupine.
NEOLITIČKA DVOJEZIČNA OSMOSMJERKA
Dvojezična hrvatsko-engleska osmosmjerka edukativna je igra namijenjena djeci školske dobi u kojoj se uče osnovni pojmovi o neolitiku (mlađem kamenom dobu).
Pronađite deset arheoloških neolitičkih riječi…
U neolitiku (mlađem kamenom dobu) korištene su samo kamene i koštane alatke, a korišteni su i koštani ukrasi. Rađene su drvene kuće (kuće s drvenom konstrukcijom) koje su se u pojedinim naseljima obnavljale u slojevima jedan iznad druge te su tako nastajala naselja koja danas vidimo kao umjetne brežuljke (telovi). Kod arheoloških iskopavanja sve ove slojeve naseljavanja kroz duže vrijeme zovemo stratigrafija.
U kućama se koristilo keramičko posuđe među kojim su grube i velike posude u ranom neolitiku bile s vanjske strane ukrašene barbotinom, tj. nanesenom glinenom pastom od koje su se formirali ukrasi, a to je također omogućavalo da površina posuda ostane gruba radi lakšeg rukovanja.
…i naučite ih na engleskom!
Predviđeno za djecu.
OBOJI PROŠLOST
Interaktivna edukativna bojanka/crtanka namijenjena djeci predškolske i školske dobi.
Arheologija je znanost čiji je cilj rekonstruirati život u prošlosti. Slično kao i danas, ljudi u prošlosti izrađivali su i koristili raznolike predmete u svakodnevnom životu. Ostatke ovih predmeta nazivamo arheološkim nalazima, a oni su često glavno sredstvo putem kojega arheolozi rekonstruiraju život u prošlosti. Ovi predmeti ponekad su zagonetnog karaktera, a uloga arheologa je otkriti čemu su predmeti služili, na koji način su ih ljudi u prošlosti upotrebljavali i što nam mogu reći o njihovom životu.
Postani i ti arheolog, oboji prošlost i otkrij čemu su služili neki zagonetni predmeti!
U bojanci se nalaze crteži arheoloških predmeta namijenjeni bojenju i/ili dopunjavanju crteža. Uz predmete je priložen i kratak edukativni tekst. Namijena ove bojanke je edukativne prirode a želja potaknuti kreativnost i maštu!
Predviđeno za djecu.